پارس شمالی که بعد از پارس جنوبی یکی از عظمیم ترین قطبهای اقتصادی کشور به شمار می رود که در روستای زیارت از توابع شهرستان دشتی قرار دارد این روزها ادعاهایی مردم دیر و مسئولین آن دارند که پارس شمالی باید در بردخون باشد که موجب ناراحتی مردم خورموج گردیده است که دست به امضاء کردن طوماری شوند.
بعد از تصاحب پروژه ارزشمند متانول که از منطقه دشتی (خورموج) گرفته شد و به دیر یها داده شد و با سکوت مسئولین شهرستان دشتی و بخصوص نماینده شهرستان دشتی آقای پور فاطمی مواجه شد این با نیز نوبت به پارس شمالی که از قدیم الایام در خود منطقه دشتی قرار داشته و حق مسلم خورموجی ها بوده ا ست باز هم با ادعای دیریها مواجه شده است.
این در حالی است که اطلاعات پايه ميدان پارس شمالي که از سال 1345 خورشيدي جمع آوري شده است، ولي توسعه آن در سال هاي گذشته با توجه به تمرکز بر توسعه ميدان مشترک گازي پارس جنوبي به عهده شركت هاي مختلف زير مجموعه شركت ملي نفت ايران گذاشته شد.
نبايد فراموش کرد که در زمان کشف ميدان گازي پارس شمالي در سال ۱۳۴۳ مخزن اين ميدان بزرگ ترين مخزن گازي کشور بود و به همين دليل سرمايه گذاري در آن زمان براي توسعه اين ميدان سرعت گرفت. ولي بروز وقايعي مانند انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي مانع از ادامه توسعه اين ميدان شد. پس از جنگ نيز توجه به توسعه ميدان پارس جنوبي به دليل مشترک بودن و استفاده حداکثر از گاز اين ميدان قوت گرفت که اين عامل نيز از مواردي است که توسعه ميدان پارس شمالي را تا کنون در حاشيه قرار داده است.
در سال ۱۹۳۳ سه منطقه براي احداث پالايشگاه پيشنهاد و قرار شد تاسيسات فرآورش به جاي محل تعيين شده قبلي به يکي از سه نقطه مشخص شده، انتقال يابد. البته در آن زمان تصميم گيري قاطعي در اين زمينه انجام نشد و موضوع به صورت بلاتکليف باقي ماند.
موقغیت پارس شمالی
ميدان گازي پارس شمالي به صورت بيضي است و داراي قطر هاي کوچک و بزرگ ۲۵ در ۱۶ کيلومتر است.
اين ميدان همچنين در ۱۲۰ کيلومتري جنوب بوشهر در مقابل روستاي زيارت قرار دارد . برآورد مي شود فاصله ميدان پارس شمالي از ميدان گازي پارس جنوبي حدود ۸۵ کيلومتر (از دريا) فاصله داشته باشد.
فاصله قله مخزن تا ساحل نيز حدود ۲۵ متر است که اين موضوع نشان دهنده فاصله اندک مخزن از ساحل است در حالي که مخزن ميدان پارس جنوبي از ساحل آن حدود ۱۰۰ کيلومتر فاصله دارد.
لازم به ذکر است که مطلب بالا از سایت رسمی خبرگزاری منطقه اقتصادی پارس جنوبی (شانا) و سایت های روزنامه های رسمی کشور همچون هموطن سلام و جهان اقتصاد و جام جم گرفته شده است .
جمعي از مردم شهرستان دير خواستار تثبيت تاسيسات اداري منطقه نفت و گاز پارس شمالي در اين شهرستان شدند.
آنان سهشنبه با اجتماع در مقابل فرمانداري اين شهرستان نسبت به آنچه جابجايي محل احداث تاسيسات اداري منطقه نفتي و گازي پارس شمالي در منطقه دشتی (زیارت)، اعتراض كردند این در حالی است که مردم شهر خورموج از این تجمع بی خبر هستند و مسئولینی که اطلاع دارند نیز سر سکوت را برداشته اند و هیچ واکنشی را انجام نداده اند که جای بسی تاسف است .
در اجتماع يكي از شهروندان ديري گفت: مردم شهرستان دير در دولت عدالت محور نهم چيزي جز اجراي عدالت نميخواهند.
آیا عدالت این است که بخواهند پارس شمالی را از شهرستان دشتی جدا کرده اما در حالی که بیش از ۴۰ سال است که تحقیقات بر روی زمینهای شهرستان دشتی انجام می گیرد .
لازم به ذکر است که شهر خورموج از دریا بهرمند نیست و شرکتهای و کارخانه ای نیز خیلی کم در این شهرستان وجود دارد و مردم بیشتر از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند و جوانان خورموجی از نبود شغل رنج می برند و به امید پارس شمالی مانده اند که فردایی بهتر را دشته باشند .
اما سنگ پرانی های دیر یها موجب نگرانی مردم خورموج شده است این در حالی است که نماینده دشتی و تنگستان در مجلس آقای پور فاطمی زبان سنگین کرده و فقط در حال دعوا های سیاسی با استاندار بوشهر و فرماندار دشتی است که چرا فلان آقا که جناهش با من فرق می کند چرا باید مدیر کل شود .
آقای پور فاطمی دست از این کار هایت را بردار و به فکر فردای جوانان باش که سیاست برای شما شاید نان شود ولی برای آنان زجر می شود آقای نماینده شما افتخار کنید که یک فرد از شهرستان دشتی مدیر کل شده است و ما مردم کار می خواهیم چپ و راست نمی خواهیم آقای پور فاطمی یک کم از آقای قیصر صالحی یاد بگیر که چگونه در کمین این است که پارس شمالی را از چنگ دشتی ها در آورد . در حالی که شما با خیال راحت در تهران به خوشگذرانی های خود میرسی .
اما شما چی آقای جمشیدی فرماندار و آقای مصلح امام جمعه و مسئولین شورا شهر خورموج تا کنون برای جلوگیری از فعالیت دیریها چه کارهایی انجام داده اید .
نمیدانم دلیل پنهان کردن موضوع از دید مردم چیست ؟

در جلسه شوراي حل اختلاف شوراهاي اسلامي استان بوشهر كه مركب از استاندار، يكي از نمايندگان مجلس ، مدير كل انتخابات استانداري و دو نفر از اعضاي شوراهاي استان مي باشد به پرونده تخلفاتي هفت تن از اعضاي شوراهاي اسلامي شهرهاي خارگ، برازجان ، خورموج، و روستاهاي نورآباد، باغ تاج و بخش نخل تقي رسيدگي شد. در اين جلسه بنا بر دلايل و مستندات تصميم بر اخراج سه نفر از اعضاي شوراهاي خارگ، برازجان و خورموج گرفته شد. گفته مي شود از شوراي شهر خورموج آقای مختار پزشک به دلایل خاصی اخراج گرديده است. 






این وبلاگ توسط اینجانب حسین فقیه (هانی) جهت معرفی مکانهای تاریخی و دیدنی و خبرهای روز در مورد شهر خورموج طراحی و ساخته شده .